Jak si uklidit ve vtazích

Jsou v životě okamžiky, kdy se vyplatí trochu se zastavit a zamyslet nad tím, zda je vše tak, jak by mělo a jak byste chtěli. Zejména v oblasti vztahů.



Každý den jsme v kontaktu se spoustou lidí, od prodavačky v krámě přes kolegy v práci až po rodinu a přátele. S některými je náš vztah velmi jednoduchý (třeba s prodavačkou - vy dáte peníze, ona vám zboží), čím více se však s někým znáte, tím komplikovanější podobu může váš vztah nabýt.

Před několika lety mi nějakým zázrakem (skoro) přestalo vadit, co si o mě lidé myslí. Píšu skoro, protože přece jen to, co si o mě myslí ti, které mám ráda, je pro mě stále důležité. Ale paní na ulici, které se nelíbí odznak na mém batohu nebo úředník na úřadě, kterému se na mě nelíbí asi vůbec nic - ti jsou mi ukradení.

Zhruba od té doby také daleko častěji zvažuji, zda na některé lidi vydávat energii. Pokud si s někým nemám co říct nebo mě dokonce setkávání s ním vyčerpává, vyhýbám se mu. Podobně jsem ale také přehodnotila vztahy s některými lidmi, které jsem měla za přátele. Chcete-li se pustit do podobného zhodnocení, zde je můj návod, jak na to. Jen předem varuji, že to občas bude bolet. Odměnou vám však může být větší svoboda a kruh lidí, kteří ve vašem životě mají smysl.

 
  1. Rychlé třídění. V první fázi si projděte ty, o kterých již teď víte, že to nejsou lidé, které byste ve svém životě potřebovali a chtěli. Protivná kolegyně, strýček, který zničí každý rodinný sraz nebo “kamarád” se kterým se vídáte už jen z nějakého zvyku. Co s nimi? Bohužel jde často o lidi, se kterými se alespoň někdy vídat musíme - třeba v práci nebo na rodinné oslavě. V takovém případě se zkuste zamyslet, zda se v případě setkání nedá najít společná věc, na které můžete stavět. Kolegyně má třeba ráda stejně jako vy divadlo nebo bullet journal, strýček se může dívat na stejný seriál co vy. V případě setkání se pak můžete soustředit na tyto společné věci. Pokud tohle selže, zamyslete se, jak kontakt s takovým člověkem co nejvíce omezit. Musíte být na každé rodinné oslavě? Nestačí místo schůzky napsat email nebo si zavolat?
  2. Otázky pomohou. Dále už to nebude tak jednoduché. Teď se totiž soustřeďte na svou rodinu, své kamarády a partnery. Položte si následující otázky: mám toho člověka doopravdy ráda? Když jsem s ním, jsem šťastná? Co se děje, když se na něčem neshodneme? Kdo z nás dvou má poslední slovo? Kdo rozhoduje? Mám někdy pocit, že mě tento člověk do něčeho nutí? Ponižuje mě tento člověk? Stýská se mi po něm, když se dlouho nevidíme? Umíme být bez sebe? Kdo koho častěji kontaktuje? Povzbuzuje mě v dosažení mých snů?
  3. Zhodnoťte. S někým můžete prožívat pěkné chvíle, ale stejně tak se můžete tímto člověkem cítit manipulováni do situací, které vám nejsou příjemné. Někdy můžete někoho mít rádi, ale tento člověk vás ponižuje (to může zpočátku vypadat třeba jako “nevinné” vtípky na váš účet), zvažte, zda vám tento vztah, tak jak je nastavený, vyhovuje. Jde s tím něco dělat? Pokud ne, vyvažují pěkné okamžiky ve vztahu ty, které vám nejsou příjemné?

Zkuste k sobě být co nejupřímnější. Někdy už podvědomě tušíme, že některý vztah není tak úplně v pořádku, ale přesto v něm setrváváme. Neříkám, že je potřeba přetrhat všechny vztahy, ve kterých se z nějakého důvodu necítíte dobře. Na některých se dá pracovat a zlepšit je, některé je možná lepší opustit. Vztah, kdy vás ten druhý nutí být někým, kým nejste, ponižuje vás nebo vám ubližuje, za to opravdu nestojí.

Komentáře

Oblíbené příspěvky